Armas Toivo

Muutama vuosi sitten hautausmaalla silmiini osui hautakivi, joka jäi pyörimään mielessäni. Haudassa lepäsi Toivo Armas. Hän oli syntynyt huhtikuun lopussa 1918. Jäin miettimään, kuinka lapselle oli juuri tuo nimi siunaantunut.

Suomen sisällisota päättyi toukokuun 15 päivä 1918. Lasta oli odotettu sodan keskellä. Oliko isä kaatunut sodassa, sitä hautakivi ei kerro. Sota oli kuitenkin lapsen syntyessään käynyt kaartumaan loppua kohti, kenties kastehetki oli jo rauhan aikaan. Jos näin oli, on saattanut pieni toiveikkuus olla pinnassa kun lasta on kastettu. Ehkä näin sai Toivo Armas nimensä.

Hautakivi ei jättänyt minua rauhaan. Koin, että se oli ikään kuin tarina. Varmasti joku tietää tuon tarinan, mutta itse annoin mielikuvituksen lentää ja kävin järjestelemään sanoja laulun muotoon. Sitä sitten kitaran kanssa tapailin ja hain sopivaa ilmaisua. Lopulta laulu jäi odottamaan valmistumistaan pöytälaatikkoon. Sieltä se sitten nousi mieleeni ja vaati viimeistelyä.

Viimeisteltyäni tekstin, lähestyin sen lauluksi tuottamista SUNO ohjelman kautta. Tekoäly sai hakea minun ohjaamana muotoja laululle. Videoon loin kuvan Copilot ohjelmalla ja YouCut ohjelmalla parsin Armas Toivo kappaleen YouTubea varten kasaan.

Sieväsen Silta

Muistan vieläkin sen, kun näin Dire Straits – yhtyeen Brothers In Arms kappaleen videon ensimmäistä kertaa. Tuossa videossa on runsaasti mustavalkoista piirrettyä kuvavirtaa. Varmasti videon tekeminen on ollut iso projekti. Videon kuvitus löi lähtemättömän vaikutuksen minuun.

Muutama viikko sitten olin pienessä tekoälyn käyttökoulutuksessa. Edellisessä postauksessa siitä kerroinkin. Koulutuksen jälkeen minulla alkoi tarinasuoni sykkiä ja syntyi kappale Kuva Putkiradiossa. Itse musikkikappaleen tuotin Suno tekoälyohjelmalla. Mutta tämän lisäksi sisälläni kyti halu tehdä siitä video mukaillen Brothers In Arms kappaleen videota, siis mustavalkoisena ja lyijykynäpiirroksina. Niinpä kävin työstämään vidosisältö aihioita Grok tekoälyohjelmalla. Lopulta parsin koko teoksen kasaan YouCut videoeditorilla. Hämmästyin lopputulosta, jonka pystyin saavuttamaan näillä välineillä.

Kun tarinasuoni oli lähtenyt kukkimaan, oli vaikea pysähtyä. Heti perään työstin kappaleet Uusi Alku ja Enkeleitä Matkassa. Siinä samalla ymmärsin luoneeni oikean kuvitteellisen yhtyeen, joka tarinoi rehellistä Suomirokkia. Mutta yhtyeellä ei ollut nimeä. Niinpä kävin miettimään nimeä. Mikä olisi tarinarokkia soittavalle yhtyeelle oikea nimi? Haeskelin mielessäni kaikenlaisia äijämäisiä nimiä, mutta ei vain tuntunut osuvan kohdalle. Kyselin myös tekoälyltä nimivinkkejä, mutta vaikka ne eivät olleet huonoja, ei niistä mikään kolahtanut. Jotenkin nimen piti olla yksinkertainen, ehkä hieman outo. Sitä hakiessa sitten lopulta päähän pamahti Sieväsen Silta. Siinähän se oli: Sieväsen Silta.

Sieväsen Silta yhtyeen soittolista löytyy tästä:

Tarinasuoni tärisee yhä, vaikka ensisijainen tavoite oli luoda trilogia. Ensimmäinen Kuva Putkiradiossa on lapsuudesta kertova, Uusi Alku on nuoruudesta ja Enkeleitä Matkassa tavoittelee täysi-ikäisyyttä.

Näin siinä sitten kävi, kuvittelin päähäni kuvitteelisen yhtyeen – yhtyeen jolla tuntuu olevan tarinaa kerrottavaksi. Aika näyttää löytävätkö he todellisuudessa kosketuspintaa kuulijoiden kanssa. Tämän kirjoituksen voisi lopettaa Enkeleitä Matkassa biisin kertosäettä mukaillen: Jospa teillä olisi enkeleitä matkassa.

Tekoälyrock

Ei olisi uskonut nuorena 80-luvulla Nintendon Donkey Kong jr. elektroniikkapeliä pelaillessa, millaiseksi mobiililaitetekniikka kehittyy eläessäni. Enpä Sinclar ZX Spectrumin mahtavaa 48 kilotavun muistia täyttäessä käsittänyt millainen tietotekniikan kehitys tulee olemaan. Mutta kyllä se on ollut huimaa.

Ystävä linkkasi minulle työpajaa, jossa harjoitellaan tekoälyn käyttöä kolmella ohjelmalla: Suno, Gork ja YouCut. Työpaja napsahti heti minulle ja ilmoittauduin. Päivän ohjelma oli sellainen, että ensin tehtiin Suono ohjelmalla musiikkikappale. Sitten Gork ohjelmalla luotiin kuvia ja videopätkiä, jotka lopuksi käytettiin YouCut ohjelmassa luodessa sillä kokonainen videoesitys.

No homma lähti käyntiin. Päätin laittaa sellaisen eikun eteenpäin vaihteen päälle ja runttasin Suno ohjelmaan hyvin henkilökohtaisen ja yksiselitteisen sanoituksen. Sitten määrittelin millaisen kappaleen siitä tekoäly sitten loisi. Asenne kun oli kohdallaan, ajattelin että kun tekstiä runttasin, niin kappaleen pitää olla punkahtavaa rokkia. Kun asioita sanotaan suoraan, asenne pitää näkyä musiikissakin. Ja sitten Suno generoi muutaman version kappaleesta ja yksi niistä sai sydämeni.

Seuraava vaihe oli luoda Gork ohjelmalla kuvia ja niistä 6 sekunnin videopätkiä. Ja niitähän myös runttasin läjän tulemaan. Lopulta kudelma parsittiin kasaan YouCut ohjelmalla.

Kyllähän kaikesta paistaa tekoäly, mutta tästähän joku oikea bändi voisi jo ottaa kopin ja laittaa porukan pomppimaan.

Kiitos Kansan Raamattuseuralle 10.1.2026 Kuopiossa pidetystä tekoälytyöpajasta.