Kuusi vuotta YT-potkuista

Kuuntele bloggaus:


Savon Sanomat uutisoi Iisalmelaisen Normetin valtavista YT-neuvotteluista. Tapaan kuntosalilla työkaverin edellisestä työpaikastani. Kuuden vuoden jälkeen en muista heti hänen sukunimeään. Esikoisen syntymäpäivä on käsillä. Palaan ajatuksissani kuuden vuoden taaksiin syntymäpäiväjuhliin.

Minulla oli ja on edelleen rakas vaimo ja viisi lasta. Esikoisellamme oli  tuolloin syntymäpäivät – hän täytti 19 vuotta. Olimme kaikki koolla. olimme asettautumassa pöytään kun puhelimeni soi. Soitto tuli töistä, menin syrjään puhumaan. Työpaikkani YT-neuvottelut olivat päättyneet joitakin päiviä sitten. Olin lomautettuna olin jo huokaissut helpotuksesta koska soittoa ei ollut kuulunut. Nyt se kuitenkin tuli. Hieman vajaat 20 vuotta tuossa yrityksessä päättyisi kuuden kuukauden irtisanomiseen.

Seuraava työtehtäväni oli käydä allekirjoittamassa irtisanomispaperi ja palata seitsemän päivän kuluttua takaisin töihin irtisanomisajaksi.

Muistan raskaan hetken, kun istuimme pöydän ääressä. Minä, luottamusmies ja kaksi työnantajan edustajaa. Nimi paperiin, paperiin joka päättää pitkän työsuhteen vastoin tahtoani. Jotenkin kuitenkin jo tuossa hetkessä käsitin ja koin ettei minulla ole mitään hätää. Minulla on ehjä perhe joka kestää ja pystyy kannattamaan tälläisessä romahduksessa. Usko elävään Jumalaan kannattaa, ja juuri usko oli ohjannut elämää rakentumaan niin että tämä kolahdus pystyttiin ottamaan vastaan.

Kun ajoin takaisin kotiin, autoradiossa Radio Dein taajuudella Juha Tapio lauloi ”kelpaat kelle vaan” sanat. Muistan vielä kohdan matkalla kun koin noihin sanoihin Jumalan tarttuvan ja rohkaisevan minua. Ajan edelleenkin usein tuosta samasta kohdasta.

YT-irtisanomiset päättyvät usein työvelvoitteen loppumiseen. Minun kohdalla piti tehdä kaksi kuukautta töitä ja sitten olin vapaa työvelvoitteesta. Työvelvoitteen keskellä sain pitää muutamia vapaapäiviä joiden tarkoitus oli auttaa uudelleen työllistymisessä. Aluksi työvelvoite tuntui kohtuuttomalta, mutta kun viimeiset turhaksi jääneet muistiinpanoni työnsin yrityksen silppuriin, ymmärsin että sain ikäänkuin aikaa siivota itseni pois entisestä. Lopulta olin kiitollinen tästä irtaantumisajasta.

Näihin ajatuksiin nyt sinkouduin. Heräsin aamulla aikaisin tätä miettimään ja kirjoittamaan. Jumala on johdattanut eteenpäin. Elämä ei YT-potkuihin romahtanut, vaikka kipuja joutuikin kokemaan. En ollut yhtään päivää työttömänä, uusi työsopimus tuli uudesta paikassa vastaan jo irtisanomisajan puolivälissä. Nyt kun tapaan vanhoja työkavereita, saan kertoa kiitollisuudesta jota koen saamiini YT-potkuihin. Jumala voi kääntää tappiotkin voitoksi. Luotan Jumalaan.

Evankelista

Kuuntele bloggaus:

Minut valtasi halu kaivaa esiin eräs todistus. Olen suorittanut ”Kolmannen vuosituhannen evankelista” koulutuksen.

Kolmannenvuosituhannenevankelista

Kaivoin todistuksen esiin ja sitä tutkiessa muistin koulutuksen viimeisinä päivinä annetun tehtävän. Tehtävä oli kirjoittaa kirje, jonka kirjoittaisi vuosien päähän itselleni. Mielessäni ajattelin että kirjeen aika oli viisivuotta ja siten sitä innolla kävin etsimään. Kirje kuitenkin alkoi: ”Täytän ensiviikolla 47 vuotta.” – tämä päivitti tehtäväkuvauksen oikeaan aikaan, mutta parempi myöhään kuin ei millonkaan. Katsoin nyt lähemmäs viiden vuoden jälkeen, olinko nähnyt näihin päiviin oikein.

Hassua, olisin todellakin voinut nyt kirjoittaa kirjeen samoilla sanoilla. Koska kirje on yksityiskirje, en voi kuitenkaan siitä tässä enempää kertoa.

Kirjeen luettuani huomasin toisenkin kirjoitustehtävän, tehtävässä piti kirjoittaa kutsumuksesta. Hetken ihmettelin tekstiä ja sen jälkeen kirjoittamaani Raamatunkohtaa. En tiedä miten järkevää on jakaa blogissa näin intiimiä kirjoitusta, mutta minut on vallannut halu kertoa jotain siitä mitä tuolloin olin kutsumuksen alle kirjoittanut.

WP_20150902_18_06_56_Pro

Olin kirjoittanut näin: ”Koen, että Jumala kutsuu minua vaikuttamaan ilmapiiriin, tuomaan yläilmoihin karkaavat ajatukset ihmisen tasolle. Ratkomaan ristiriitoja ja löytämään kauneutta ja hyvyyttä kaiken keskelle.” (Kirjoitettu 11.12.2010)

Tälläisiä sitä pieni ihminen on kokenut evankelistakoulutuksen toiseksi viimeisenä päivänä. Miten sitten tämä on kestänyt aikaa? Itse olen jäävi arvioimaan, joten en pohdi sitä. Luen uudelleen ja uudelleen kirjoittamaani ja kysyn itseltäni löydänkö tämän saman kutsun edelleen?

Ja se Raamatunkohta, se oli Matteuksen evankeliumin viidennen luvun yhdeksäs jae:

”Autuaita rauhantekijät: He saavat Jumalan lapsen nimen”

Avoimin ovin

Kuuntele bloggaus:

Sain osallistua Kuopiossa kaupunkitapahtuman yhteydessä järjestettyyn avoimien ovien tilaisuuteen. Paikallisen Kansanlähetyksen kohtaamispaikka, eli toimipiste oli avoinna kaikille tulijoille kuten moni muukin paikka tuona päivänä kaupungissa. Tarjolla oli keittolounas ja juttuseuraa. Toiminnan esittelyä, musiikkia ja leppoisaa kohtaamista kodinomaisessa tilassa.

WP_20150829_20_52_17_Pro_netti

Tulin tiimiin mukaan säestäjäksi, mutta koska laulaja oli viimehetkellä menettänyt lähes kokonaan äänensä, jouduin ja sain hoitaa myös laulupuolen. Lauluja kaivoin Viisikielisestä. Yksi tie, Anna sade, Ristin luona ja Tie valmis on saivat ainutlaatuisia tulkintoja käsittelyssäni. Monia muitakin kaivoin loistavasta laulukirjasta esiin. Lopuksi olisin voinut laulaa laulun Olen kuullut on tuolla nuottejakin, mutta sitä ei löytynyt kirjasta.

Ihmisiä kutsuttiin avoimella ovella, mainonnalla ja kutsumalla kadulta sisään. Muutama tuli mainonnan ja tiedotuksen kautta, mutta suurin osa tuli kun kävimme kadulle kutsumaan keitolle. Kun tupa tyhjeni, minäkin laitoin kitaran syrjään ja poikkesin kadulle kutsumaan. Kutsu otettiin mielellään vastaan ja kohta viisi ihmistä täytti taas puoleksi tunniksi tuvan ja palasin paikalleni luomaan tunnelmaa ja kertomaan Jeesuksesta laulujen sanojen kautta muiden keskustellessa ja nauttiessa pöydän antimista vierailijoiden kanssa.

Kun tilanne oli ohi, hiljennyimme kiitosrukoukseen. Oli paljon kiitettävää – monta kohtaamista ihmisten kanssa, ihmisten, joita ei koskaan ennen ollut tavannut. Sai myös kiittää siitä mitä oli oppinut ja saanut. Oli rohkaisevaa nähdä, miten kaikki toimi – kolmetuntia kului ihmisten parissa milloin jutellen, milloin heitä sisään kutsuen. Tilanne oli jatkuva tilanne – kun ei ollut ketään vierailijaa paikalla, niin silloin kutsuttiin heitä kadulla sisään. Kun oli, vietettiin heidän kanssa aikaa. Mitä tästä voikaan oppia väen vähyyden harmittelun sijaan?

Uskon että Herra siunasi kaiken, jotakin lähti jokaisen vierailijan matkaan. Iloitsin kun sain kaikessa pienuudessa soittaa ja laulaa Jeesuksesta kaiken keskelle. En ole laulaja, mutta sanat jotka lauloin – uskon että niiden oli ilo tulla ja kohdata vierailijat vaikken niitä aivan nuotteihin saanutkaan:

”On yksi tie vain elämään…

…Vierelläs Hän sua kuljettaa

voidakseen sinut pelastaa.
Ei mitään oo sen parempaa
kuin olla hänen lapsenaan.
Vain rakkaudessa Kristuksen
elämä on iäinen.
Saat rauhan Hänen haavoissaan,
siis turvaa vain Vapahtajaan.”

– Yksi tie, 112 Viisikielinen

Mitä jää?

Kuuntele bloggaus:

Sain luettua loppuun kirjan, joka on vaikuttanut minuun. Mietin sen vaikuttavuutta – olen lukenut kirjan useita kertoja, enkä oikein tiedä miten se vaikuttaa ja mitä nostaisin siitä esille. Kirja kertoo kahdesta kristitystä, jotka tulivat murhatuiksi toteuttaessaan Jumalalta saamaansa kutsumusta.

Mieleeni kirjan lukeminen tuli kun saavuin kotiin tilaisuudesta, jossa oli paljastettu viimevuonna Heratissa tapettujen avustustyöntekijöiden muistolaatta. Tilaisuudessa oli nähtävissä myös lukemani kirjan henkilöiden muistolaatta. Nuo molemmat laatat tuntuivat puhuvan paljon.

WP_20150809_12_06_08_Pro_NETTI

Poikkesin Seinäjoella evankelistapäivillä. Niitä edelsi vuosi sitten kuolleen evankelista Matti Karin elämänperinnöstä nouseva tilaisuus. Puheenvuorojen myötä kuva Matista evankeliumin julistajana, sillanrakentajana ja rohkaisijana palautui mieleen. Tuntui hyvältä käydä läpi sitä hyvää, jonka voimme ottaa hänen jättämänä perintönä.

Poikkesin erään vanhemman pariskunnan luona. Sairauksista johtuen heidän on vaikea itse lähteä käymään kenenkään luona. Tapaamisessa oli jotakin merkittävää ja koskettavaa. Otin muutaman valokuvan muistoksi ja olen niitä jo monesti katsonut.

2015-08-19-3559_NETTI

Meloin saareen. Siellä auringon laskiessa kohti taivaanrantaa sain kirjan luettua loppuun. Asetin sen kalliolle ja poimin valokuvaan laskevan auringon heijastuksen järven pinnasta. Otin myös kuvan jalanjäljestäni, noustuani vedestä. Auringon lämmittämällä kalliolla märkä jalanjälki viipyy hetken ja sitten se on mennyt.

2015-08-19-3552_netti

Mitä jää? Mietin sitä, mitä meistä jää kun olemme menneet. En tarkoita ainoastaan kuolemaa, ehkä en ollenkaan tarkoita nyt sitä. Mitä meistä jää kun olemme poistuneet hetkestä – toisen ihmisen viereltä? Mitä jää?

Muistolaattoihin talletetut ihmiselämät puhuvat paljon, ne kuiskaavat hiljaa kovaa. Mutta ennenkuin nimet on kirjoitettu muistolaattoin, on elämä kaikessa arkisuudessaan eletty ja jälkiä jätetty. Mitä nuo jäljet ovat? Kunpa ne olisivat jälkiä joista tunnistaa jotakin Jumalan rakkaudesta – kun sirppi sitten tulee eteen ja leikkaa elämänlangan poikki, jää jotain joka on pysyvää. Se mikä on Jumalasta on pysyvää ja puhuu aina kun siihen palaa ja luulen että se kaikki on kätketty hetkiimme toistemme kanssa.

144 kilometriä

Kuuntele bloggaus:

2015-07-18-3256

Tarkka kilometrilukema

Kesälomalla sain päähäni polkea pyörällä 180 kilometrin matkan kotiseudulleni. Tahdoin tehdä matkan yhden päivän aikana ja 12 tunnin sisällä, joten lyhensin polkemista menemällä osan matkasta junalla. Pohjakilometrejä ei paljoa polkemiseen ollut, reilut kaksisataa kilometriä. Pyöränä reilut kymmenvuotta vanha seitsemänvaihteinen peruspyörä, jossa nousukahvat ja triatlon tanko.

2015-07-14-3183_netti

Peruspyörä reppuineen

Matka alkoi mukavasti, pyöräilin junalle ja suuntasin päivän polkemiseen. Matka taittui polkiessa, välillä syöden, välillä muuten vaan taukoa pidellen. Alkumatkasta tauolla luin katkelmia Raamatusta ja poljin rukoillen. Yhdellä pysähdyspisteellä sain rukoilla Jumalan siunausta ja läsnäoloa paikallisen miehen elämään. Loppumatkasta väsymys vei enemmän huomiota ja on vaikea musistaa mitä loppujen lopuksi ajatteli pyöräillessä – vai ajatteliko mitään. Ehkä yksi ajatus oli sadan kilometrin kohdalle suunniteltu jäätelötauko.

2015-07-14-3189

Jäätelö 100 kilometrin pysähdyksellä

Sadan kilometrin jälkeen äkkinäisen pyöräily joutui koetukselle. Paikallisen kuntoilijan kanssa pätkänmatkaa yhdessä jutellen pyöräiltyä tajusi voimien ovan lopussa – hetkellinen vauhdin nostaminen söi viimeisetkin voimat. Oli pakko jättäytyä toisen matkastaan ja koettaa sinnitellä eteenpäin. Venyttelypysähdysten jälkeen jaksoi taas polkea, mutta voimat hiipuivat uudelleen nopeasti. Vauhti hiipui, 15 kilometriä tunnissa oli jo huippulukemia.

Lopussa, viimeisen venyttelytuokion jälkeen tapahtui kuitenkin jotain erikoista. Maisemien muuttuessa tutuiksi ja kotimäen siintäessä järven toisella puolella vauhti nousi kevyesti kolmeenkymppiin, eikä viimeisen mäenkään kipuaminen tuottanut minkäänlaista tuskaa. Yllättävän voimaantumisen keskellä mieleen nousi Jeesuksen sanat Luukkaan evankeliumista. Jeesus puhuu merkeistä, jotka edeltävät Hänen toista tulemustaan. Jeesus sanoo näiden merkkien esittelyn yhteydessä ”Kun nuo tapahtumat alkavat, nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.” Luuk. 21:28.

Seuraavana yönä oli hieno usva

Seuraavana yönä oli hieno usva

Mielenkiintoista, että järjetön pyöräilytempaus muodostui vahvaksi hengelliseksi kokemukseksi. Viimeiset voimat tielle polkenut voimaantui maalin alkaessa siintää horisontissa. Kokemattomalle tämä pitkänmatkan opetus on merkittävä muistutus – väsynyt voi voimaantua kun maali kohoaa näköpiirissä – on vain tunnettava, tunnistettava maalin lähestyminen – tällä kertaa maalina oli valmiiksi lämmitetty sauna ja iltapala, kerran Jeesuksen palattua se on Taivaan autuus koko kirkkaudessaan.

 

Ajan lyhyt historia

Kuuntele bloggaus:


Kesälomalleni sattuneena sateisena päivänä katsoin Stephen Hawking’sista kertovan elokuvan Kaiken teoria. Elokuvan katsominen oli hieno kokemus. Se herätti ajatuksia siitä millaisiin kohtaloihin erilaiset jo varhain puhkeavat sairaudet voivat meidät johtaa. En bloggaa kuitenkaan elokuvasta tämän enempää. Stephen on kirjoittanut kirjan Ajan lyhyt historia, en ole kirjaa lukenut, mutta nyt nimeän tämän bloggauksen sen mukaan.

Viimeisenä lomapäivänä tartuin härkää sarvista. Minulla on lipsaston laatikko, jonne sullon kaiken jonka suinkin saan sinne menemään. Siivosin laatikon ja löysin sieltä muistiinpanot viime syksyn miestenpäiviltä Kuopiosta. Toimin juontajana tilaisuudessa ja olin tehnyt kiitettävästi muistiinpanoja päivän puheista ja hetkistä.

WP_20150728_10_03_49_Pro

Luin muistiinpanot läpi. Niissä oli monia hyviä kohtia ja niitä lukiessa mieleeni tuli rukoilla että päivien anti saisi vielä nytkin liki vuoden päästä elää ja kantaa hedelmää. Rukoilin aikamme lyhyttä historiaa pidemmäksi sillä seurauksella, että aamullisella rukouskävelyllä mieleni takertui siihen, että tästä tulee blogata.

Raimo Lappi opetti päivillä aiheesta Mies matkalla. Hän listasi kuusi asiaa siitä miksi olemme täällä maailmassa. Pidän listoista ja siksi koetan listata nämä asiat tähän.

Miksi olemme täällä maailmassa?

– Jumala on halunnut meidät tänne
– Jotta löytäisimme pelastavan uskon
– Kirkastaa Jumalaa
– Etsimässä kadonneita
– Toteuttaisimme kutsumustamme
– Jotta pääsisimme perille Taivaaseen

Näin kirjasin Raimon opetuksen kuusi kohtaa. Voi olla että kuulemani kirjatessa on jokin muuttunut, mutta siitä huolimatta pidän kirjaamiani kohtia tärkeinä ja blogiin tallettamisen arvoisina – niiden miettimisessä, muistaessa ja ihmetellessä on voimaa. Haluan taistella kaiken katoavuutta vastaan palauttamalla nämä asiat takaisin mieleen – niitä on hyvä jäädä silmäilemään ja niihin on hyvä palata.

Pohdin vielä lopuksi viimeistä kohtaa ”Jotta pääsisimme perille Taivaaseen”. Tämä on mielenkiintoinen, onko tälläinen sopiva selittämään miksi olemme maailmassa? Pohdinta saattaa kaarrella sinne tänne – onko elämä peli, joka pitä pelata läpi?

Meidän tie Taivaaseen vie tämän elämämme kautta. Kaikki määränpäähän liittyvä tapahtuu ja toteutuu eläessämme – tämä kysymys vie meidät kasvotusten iankakkisuuden kanssa. Olemme täällä iankaikkisuuden tähden ja sen tähden meidän tulee selvittää suhteemme siihen. Hawkins elokuvassa kierteli ja kaarteli vastatessaan Jumalan olemassaoloon ja siterasi lopulta sanontaa ”Niin kauan kuin on elämää, on toivoa”.

Tahdon lopettaa tämän bloggauksen tähän – elämä on se aika jossa meitä kutsutaan.

 

Paikalla ja läsnä

Kuuntele bloggaus:

IMG_1176

Markuksen evankeliumi, 12 luku, 17 jae

Jeesus on mestarillinen sanoissaan. Olen ihaillut sitä, miten hän kääntää sanoillaan tilanteita uusiin suuntiin. Jeesus ei lähde mukaan vedätykseen, hän ohjaa keskustelua. Yksi esimerkki on tänä aamuna lukemani katkelma, jossa fariseukset ja Herodeksen kannattajat yrittävät saada Jeesuksen ansaan. He puhututtavat tätä verojen maksamisesta ja lopputuloksena on, että Jeesus heittää twiitin mittaisen syvällisen saarnan, #twaarnan: ”Antakaa keisarille se mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle se mikä Jumalalle kuuluu.”.

Jokaiselle kuuluu jotakin. Keisari oli Jeesuksen elinaikaan ristiriitainen hahmo, hän eli yli sen mitä keisarin pitää olla. Mutta mitä kuuluu Jumalalle? Mitä meidän tulisi antaa Jumalalle? Tätä jäin pohtimaan aamiaisella.

Yksi mikä tuli mieleeni on läsnäolo. Oikeastaan se tuli siitä kun sana tuli kohti ja jäin sitä pohtimaan – en klikannut tai pyyhkäissyt eteenpäin. Läsnäolo on sitä, että viipyy toisen sanoissa ja olemuksessa.

Mikä kuuluu Jumalalle? Kyseisessä Raamatunkohdassa oli ihmisiä liikkeellä teeskenellen – teeskentely ei kuulu Jumalalle. Päteminen ja itsensä korottaminen, ansioituminen – ei, nämä eivät kuulu Jumalalle.

Jumalalle kuuluu, että annamme hänelle huomiomme. Odotamme hänen sanojaan ja läsnäoloaan. Raamatun äärellä tämä läsnäolo korostuu, Raamatun sanat ovat sanoja Jumalalta. Toki luonnossa, kuten toiset sanovat ”metsän olevan kirkkonsa”, kohtaamme Jumalaa. Kohtaamme häntä monin eri tavoin – kuten Jeesus kerran sanoi: ”Lähtekää mukaani johonkin yksinäiseen paikkaan, niin saatte vähän levähtää.”.

Hieman kaikista toimista väsyneenä työntelin ruohonleikkuria vastamelukuulokkeet korvillani. Vastamelukuulokkeet ovat kätevät, niiden avulla meluisissa olosuhteissa voi kuunnella pienelläkin äänenvoimakkuudella mitä nyt kuunteleekin. Latasin kuunneltavaksi Päivä tunnissa ohjelman, mutta alkusanojen jälkeen kaipasin jotain muuta kuin päivän politiikkaa ja maailman sekasotkua – käänsin Radio Dein taajuudelle ja kuuntelin kuinka siellä opetettiin Raamatusta Elian elämästä ja siitä kuinka hän sai uupumukseensa apua.

Kuinka merkillistä olikaan, että tuossa ruohonleikkuussa kun sallin Jumalan tulla Raamatun sanan selityksen kautta tajuntani, niin virkistyin, opin ja ennenkaikkea koin Jumalan itsensä lähestyvän minua rakkaudessaan.

Mitä kaikkea elämässämme muuttuisi, kun antaisimme Jumalalle sen mitä Jumalalle kuuluu, olisimme paikalla ja läsnä kun hänet voidaan kohdata.

Jälkikirjoitus, ehkäpä jonkinlainen buffi: avaimia.net kanavalla on paljon kuultavaa jossa Jumala haluaa sinut kohdata. Siellä on myös päiväkohtaista juuri tähän päivään suunnattua kuuntelemista. Kokeile seuraavalla ruohonleikkuulla, riippumattotorkuilla, lenkillä tai laituri-istuskelulla.

 

#aamiainen

Kuuntele bloggaus:


IMG_1166

Viimepäivinä Raamatussa oleva Markuksen evankeliumi on ollut osa aamiaistani. Olen lukenut katkelman siitä ja pyrkinyt miettimään hetken sitä kohtaa joka on eniten tullut kohti, pysäyttänyt tai muuten saanut huomioni voitettua.

Nyt edessäni oli kohta joka on aina aiheuttanut minulla mietintää. Jeesus esittää siinä puhuttelevan kysymyksen: ”Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa?”. Tuo kysymys on läpitunkeva.

Jeesus kutsui väkijoukon ja opetuslapsensa ja sanoi heille: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni ja evankeliumin tähden kadottaa, on sen pelastava. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? Joka tämän uskottoman ja syntisen sukupolven keskellä häpeää minua ja minun sanojani, sitä on Ihmisen Poika häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa.” 

– Markuksen evankeliumi, kahdeksas luku 34 jakeesta 38 jakeeseen

Tälläkertaa huomioni kiinnittyi esittelemääni lausetta edeltävään: ”Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni ja evankeliumin tähden kadottaa, on sen pelastava.”.

Elämän säilyttäminen ei ole mahdollista. Tarkoitan omatoimista pelastamista, sitä kun saavutamme jonkun tilan, niin haluamme säilyttää sen ja elää siitä loppuelämämme. Se ei ole mahdollista siksi, että tuolloin elämä lopulta karkaa käsistämme – kadotamme sen, joudumme tekemään kaikkemme säilyttääksemme tuon tilan ja elämä pakenee silloin käsistämme.

Huomioni kiinnittyi myös Jeesuksen sanojen toiseen ulottuvuuteen – elämä pelastuu kun elämme evankeliumista ja jätämme oman elämämme Jeesuksen tähden. Otamme Jeesuksen elämämme johtotähdeksi ja evankeliumin, pelastuksen synnin palkasta – kuolemasta, kalleimmaksi aarteeksemme. Näin elämämme pelastuu.

Suuria sanoja blogissa – mutta nämä eivät ole sanoja sanojen tähden. Kyse on mielenmuutoksesta, ei voimankäyttöön perustuvasta jaosta. Se mitä Jeesus tässä sanoo, tapahtuu mielessämme ja sitäkautta jalkautuu elämäämme vieden meitä eteenpäin. Retoriikkaa ja kikkailua, taitavia sanankäänteitä, viihdyttävää viihdettä – ei todellakaan! Jeesus puhuu sanoja, jotka sydän ottaa vastaan ja sanoja joissa sydän tahtoo viipyä ja etsiä sovelluksia joita se itse kullekkin tarkoittaa.

Antakaa te heille syötävää

Kuuntele bloggaus:

Markuksen evankeliumi, kuudes luku, 37. jae

Markuksen evankeliumi, kuudes luku, 37. jae

Olen viimepäivinä lukenut Markuksen evankeliumia. Aina ajoittain sieltä putkahtaa vastaan yksittäisiä kohtia, kohtia jotka pysäyttävät ja saavat miettimään. Tänään luin kuinka Jeesuksen luo tuli suuret joukot ihmisiä ja heille piti saada ruokaa. Ruokaa ei kuitenkaan ollut mukana. Tähän hetkeen Jeesus sanoo opetuslapsilleen ”Antakaa te heille syötävää”.

Ohitan alkuperäisen yhteyden. Voit lukea sen Matteuksen evankeliumin kuudennen luvun 30-44 jakeista. Siinä Jeesus lopulta ruokkii nuo viisituhatta miestä, eli ehkäpä vielä paljon suuremman joukon koska varmasti joukossa oli myös naisia ja lapsia.

”Antakaa te heille syötävää” Jeesus sanoo. Mietin, että jos nyt minulle sanottaisiin samoin, mitä minä jakaisin syötäväksi? Mitä sinä jakaisit toisille?

Toki jotain purtavaa voin jakaa, mutta koen Jeesuksen sanat myös kehoituksena pohtimaan millä lailla voisin ruokkia, siis hengellisessä mielessä, kaikkia tarvitsevia.

Mikä todella ravitsee? Mistä on hyötyä vielä huomennakin? Raamatusta nousevan viisauden jakaminen on mielestäni tällaista. Tukevalla aamupalalla pystyy lähtemään liikkeelle, mutta Jumalan sanasta, Raamatusta nousevan viisauden siivittämänä pystyy käymään iltaan saakka. Olen vakuuttunut, että tavalla tai toisella kannattaa antaa ”syötäväksi” Raamatusta nousevaa viisautta.

En tiedä mitä sinä tarvitset nyt, mutta kun Jeesus sanoo minulle Raamatussa ”anna heille syötävää”, luonnollisesti katson sitä mitä juuri itse olen saanut ja pyrin siitä jakamaan.

Luin Markuksen evankeliumista Jeesuksesta seuraavan seikan, selitän kohta enemmän. Kohta menee näin: ”Ihmisten epäusko hämmästytti häntä.”. Kohta löytyy kertomuksesta, jossa Jeesus käy kotikaupungissaan ja siellä hänet torjutaan. Vaikka hänen ihmetekonsa ja opetuksensa ovat tuttuja, niin ihmiset torjuvat Jeesuksen, koska hän on kasvanut heidän keskellään ja he kokivat Jeesuksen olevan kuin yksi heistä. Tätä torjuntaa, epäuskoa Jeesus ihmettelee.

Minua puhuttelee Jeesuksen ihmettely. Tilanne on niin merkillinen. Ihmiset ensin ihmettelevät Jeesuksen voimallisia tekoja ja opetuksia. He siis kokevat Jeesuksen olevan jotain merkittävää, mutta sitten polkevat selvät näytöt, todisteet, jalkoihinsa sillä, että Jeesus on heidän kylältään.

Ihminen on luonnostaan taipuvainen tarttumaan epäuskoon. Tilanteessa on vastakkain monta uskoon nostavaa seikkaa ja yksi epäuskoon kääntävä. Tähän epäuskoon ihmiset sitten kääntyvät – mitä olisikaan tapahtunut, jos he olisivat lähteneet pohtimaan ja tutkimaan uskoon nostavaa sen sijaan, että pistivät kaikki voimansa epäuskoon kääntävään?

Bloggauksella on olemassa kohtuullinen pituus, joten nyt seuraa käänne draaman kaaressa. Kun Jeesus sanoo nyt minulle: anna heille (siis sinulle) syötävää, niin mitä annan? Annan tämän kertomani tilanteen ja yhden avaimen siihen. Jeesusta voidaan kyseenalaistaa monin tavoin – mutta älä tartu kyseenalaistuksiin – tartu Jeesukseen, kulje tämä päivä tutustuen häneen, lue Markuksen evankeliumi tänään ja mieti sen jälkeen mitä olet saanut ”syötäväksi” – uskon että sinulla on silloin purtavaa moneksi päiväksi.

Ihmettelyä

Kuuntele bloggaus:


”Vielä Jeesus sanoi: ”Mihin vertaisimme Jumalan valtakuntaa? Millä vertauksella kuvaisimme sitä? Se on kuin sinapinsiemen. Kun sinapinsiemen kylvetään maahan, se on pienin kaikista maailman siemenistä, mutta sen taimi nousee maasta ja kasvaa kaikista puutarhan kasveista suurimmaksi. Se tekee niin suuria oksia, että taivaan linnut voivat pesiä sen varjossa.” Mark. 4:30-32.

Tämä Raamatunkohta pysäytti minut. Erityisesti mieleeni piirtyi kuva oksasta, jolle lintu rakentaa pesänsä. Ehkä tuo oksa kuvaus nousi mieleeni juuri siksi, että juuri toissailtana katselin melontaretkellä saaressa kasvavan männyn vahvoja oksia. Ilta-aurinko korosti puun tuulisessa paikassa vahvoiksi muodostuneita oksia. Oksaston keskellä oli selvästi paikkoja, jonne saisi suojaisan ja kestävän pesän rakennettua. Katsoin puun oksistoa kauan, makasin selälläini retkihuovalla ja ihailin sitä.

2015-06-21-3026_netti

Jeesus käyttää vertausta, jonka voi ymmärtää. Saarissa, hyvinkin kallioisissa paikoissa näkee kuinka puut ponnistavat hyvinkin pienestä. Pieni kolo kalliossa muodostaa kasvun lähtökohdan ja vuosien saatossa juuret etsivät paikkoja itselleen, koloja joista saa ravintoa ja joista voi pitää kiinni – luulen että ravinnon löytyminen ohjaa juurten kasvua, mutta samalla juuristo vahvistuu niin, että isokin puu voi pysyä pystyssä kuten ihailemani puu.

Luin eilen Jeesuksen esittämästä kylväjävertauksesta. Siinä toiset siemenet eivät kestäneet kasviksi asti, ne tukahtuivat ja kuolivat. Toiset hyvään maahan istutetut kasvoivivat ja tuottivat satakertaisen sadon. Tuo vertaus herätti kysymyksiä, mietin miksi siemen ei lopulta saanut kasvaa kaikkialla? Erityisesti Jeesuksen sanat joilla hän esitti hyväksynnän tapahtuneelle vaativat lisää pohdiskelua. Jeesus sanoo ”Jolla on, sille annetaan, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on.”
– Mark. 4:25.

Hajanaisia mietteitä. Kerran twitterissä tuli vastaan kuva, jossa joku kertoi ettei hänellä ole mitään sanottavaa. Toinen totesi siihen, että tämän on blogattava siitä.

”Jeesus sanoi: ”Tällainen on Jumalan valtakunta. Mies kylvää siemenen maahan. Hän nukkuu yönsä ja herää aina uuteen päivään, ja siemen orastaa ja kasvaa, eikä hän tiedä, miten. Maa tuottaa sadon aivan itsestään, ensin korren, sitten tähkän, sitten täydet jyvät tähkään. Ja heti kun sato on kypsynyt, hän lähettää sirppinsä, sillä korjuun aika on tullut.”
– Mark. 4:26-29.

Tästä Raamatunkohdasta tämänkertainen bloggaustarve nousi. Jeesuksen vertaukset Taivasten valtakunnasta puhuttelivat aamutuimaan. Tässä on kuvaus itsestään kasvavasta viljasta. Kuvaus, joka herättää mietteitä, ajattelemisen aiheita, mutta vertauksen loppu pysäytti – kun sato oli kypsynyt, korjattiin satoa – sillä korjuun aika oli tullut.

Jolle on annettu, sille annetaan – näin Jeesus sanoi. Olemmeko ymmärtäneet, miten paljon meille on annettu ja mitä voimme tehdä? Voimme nousta ja lähteä korjaamaan satoa, ohjata rakentamaan pesä suojaisaan ja kestävään oksistoon. Ihailla kuinka Jumala luo uutta, herätä uuteen aamuun ja nähdä miten kaikki ovat kasvaneet.

Linkki: Juuret Raamattuavain opetussarja

Jälkikirjoitus: Juuret opetussarjaan liittyvät bloggaukset vanhassa blogissani ovat jostakin syystä luetuimpia, ennenkaikkea ”Nämä toiveet” bloggaus. Linkitän ne tähän, vaikka olen tuolta blogilta siirtynyt bloggaamaan tänne.
Elämästä, kuolemasta, rakkaudesta ja vapaudesta: Nämä toiveet
Elämästä, kuolemasta, rakkaudesta ja vapaudesta: Juuret – uskoon Jeesuksen